ویژگی‌های استفاده از هوش مصنوعی در رژیم درمانی

 

این سامانه قادر است به صورت هوشمند بر اساس انتخاب های غذایی فرد در روز رژیم غذایی مناسب با ویژگی های وی (سن، جنس، فعالیت فیزیکی، خصوصیات تن سنجی، شرایط فیزیولوژیکی، دوره های زندگی،‌ وجود یا عدم وجود انواع بیماری و بر اساس نوع بیماری) را تجویز نماید. طریقه استفاده از این برنامه به این شکل است که فرد ابتدا پس از وارد کردن اطلاعات قد، وزن، سن، فعالیت فیزیکی، بیماری و نوع رژیم غذایی درخواستی، اقدام به انتخاب اقلام غذایی دلخواه در هر یک از سه وعده اصلی و سه میان وعده می نماید. و پس از آن اپلیکیشن به صورت هوشمند براساس اطلاعات وارد شده و نوع بیماری و نوع رژیم غذایی درخواستی و براساس مبنای تغذیه ای و رژیم شناسی مقادیر مورد نیاز از غذاهای انتخاب شده را به تفکیک سه وعده اصلی و سه میان وعده تجویز می نماید.

ویژگی‌های اختصاصی

 

1- این برنامه هوشمند می تواند جایگزین متخصص رژیم درمانی شود. یعنی بر اساس شرایط فرد (خصوصیات تن سنجی، شرایط فیزیولوژیکی، دوره های زندگی،‌ وجود یا عدم وجود انواع بیماری و بر اساس نوع بیماری)، رژیم غذایی مناسب جهت درمان و/ حفظ سلامت فرد را تجویز می نماید.

2- این برنامه یک گام جلوتر از متخصص رژیم درمانی عمل کرده، به طوریکه به صورت هوشمند با توجه به انتخاب های غذایی فرد در طول روز، اقدام به تجویز رژیم غذایی مناسب برای او می نماید. این امر می تواند پایبندی به رژیم غذایی را که عامل مهم در درمان و حفظ سلامت فرد است تامین نماید.

همزمانی وجود این دو عامل در هیچیک از برنامه های غذایی دنیا وجود ندارد. به عبارت دیگر تاکنون نمونه این برنامه هوشمند که از نظر پزشکی بتواند نیازهای غذایی افراد را از نظر درشت مغذی ها و ریز مغذی ها تشخیص داده و بر اساس این نیازها و انتخاب های غذایی خود فرد، رژیم غذایی روزانه مناسب وی را تجویز نماید، موجود نمی باشد. اپلیکشن ها و برنامه های موجود در این زمینه، خالی از جنبه های پزشکی بوده و فقط بر اساس وزن دلخواهی که فرد تعیین می کند عمل می نمایند. در حالی که این برنامه هوشمند، نیازهای تغذیه ای فرد را تعیین و بر اساس آنها و اقلام غذایی انتخابی وی اقدام به تجویز برنامه غذایی مناسب برای فرد می نماید.

اصل تنوع، تعادل و تناسب در رژیم غذایی

 

از تمامی گروه های غذایی و اقلام غذایی سالم ایرانی در لیست انتخابی وجود داشته و هر گروه غذایی نیز از تنوع بالایی برخوردار است، به طوریکه فرد به هریک از اقلام غذایی متمایل باشد، می تواند آنها را انتخاب نماید. رژیم غذایی تعیین شده مبتنی بر استفاده متعادل از همه گروه های غذایی و متناسب با سن، جنس، فعالیت فیزیکی، خصوصیات تن سنجی، شرایط فیزیولوژیکی ، وجود یا عدم وجود انواع بیماری و بر اساس نوع بیماری می باشد. به همین دلیل رژیم غذایی تعیین شده منحصر به فرد و متناسب با ویژگی ها و سبک زندگی فرد است.

استفاده از مواد غذایی مورد علاقه و امکان انتخاب آن ها توسط فرد که به عنوان یکی از عوامل پایبندی به رژیم غذایی و انعطاف پذیر بودن این گونه برنامه های غذایی است، از ویژگی های مهم این برنامه می باشد. استفاده از این برنامه سبب می شود زمانی که نیاز به تغییر در نوع غذای مصرفی افراد است، به طور مثال در مهمانی ها و دورهمی ها یا در مواقعی که فرد نیاز به مصرف مواد غذایی خاص دارد به طور مثال زمان آزمون ها و مسابقات، افراد به برنامه غذایی خود پایبند بوده و کافی است تنها نوع غذای مورد استفاده در این شرایط توسط فرد در برنامه انتخاب شود و مقدار مصرفی با توجه به نیاز فرد توسط برنامه تعیین می شود، بدون اینکه نیاز به تغییر در غذای مصرفی وجود داشته باشد. که این نکته صراحتا به انعطاف پذیر بودن رژیم غذایی تعیین شده تاکید دارد.